Freeriding to uosobienie wolności podczas jazdy na nartach i snowboardzie. Twórz własne trasy na częściowo nietkniętych stokach z głębokim śniegiem i ciesz się wyjątkową, puchową zabawą w ośrodkach narciarskich i górach Tyrolu.
Technika krótkiego skrętu jest pożądana na ścieżkach holowniczych i wąskich stokach z małą ilością miejsca. Wygląda również elegancko.
Nasza rada: Trzymaj górną część ciała tak nieruchomo, jak to możliwe, podczas gdy nogi kołyszą się w przód i w tył. Prawidłowo przechylaj narty. Wyobraź sobie, że jedziesz na nartach przez tunel w lekko przykucniętej pozycji i staraj się nie uderzyć głową w górę. Dobrym ćwiczeniem na początek jest tzw. zatrzymanie hokejowe, podobne do zwalniania podczas jazdy na łyżwach.
Uwielbiasz prędkość podczas jazdy na nartach? W takim razie carving jest oczywiście Twoim pierwszym wyborem, pod warunkiem, że stok oferuje wystarczająco dużo miejsca.
Nasza rada: Nie dryfuj, ale "tnij" skręt - końce nart powinny idealnie podążać za śladami czubków nart. Dolna narta pozostaje szefem, na początku każdego skrętu przesuwasz się lekko do przodu, do góry i przechylasz narty do wewnątrz. Skręt należy ładnie prowadzić przednią częścią stopy. Przy odrobinie praktyki można bawić się siłami odśrodkowymi i w pełni delektować się jazdą carvingową.
Stanowią one wyzwanie dla każdego narciarza, ale przy odpowiedniej technice, strome stoki są świetną zabawą.
Nasza rada: Mniej doświadczeni narciarze mogą ślizgać się na boki na stromych stokach, kładąc większy ciężar na dolnej narcie i lekko pochylając górną część ciała w kierunku doliny. Doświadczeni narciarze wciskają krawędzie krótko i mocno w śnieg, a po każdym skręcie lekko się rozciągają. Powoduje to uniesienie końca narty, pozwalając na szybszy skręt nad linią spadku. Technika ta jest również pomocna w trudnym terenie. Dobrymi ćwiczeniami na początek są "ślizgające się schody" i hokej stop.
Zwłaszcza wcześnie rano, stoki narciarskie mogą być czasami nadal mocno zmrożone, ale w ciągu dnia miękną i tworzą się małe nierówności. Dzięki wskazówkom Nika możesz bezpiecznie i elegancko zjeżdżać z góry nawet w tak trudnych warunkach.
Nasza rada: zwolnij nieco na oblodzonych stokach, dobrze używaj krawędzi, dociążaj narty zjazdowe i unikaj upadków, przesuwając środek ciężkości jak najdalej do przodu podczas skrętu. W sytuacji awaryjnej zawsze możliwe jest zsunięcie się na bok. Na miękkich, pokrytych koleinami stokach można wykorzystać zsunięte ze sobą pryzmy śniegu, aby pomóc sobie w skręcie. Nogi należy zawsze trzymać razem.
Jesteś początkującym freestyle'owcem? W takim razie spróbuj jazdy switch, czyli jazdy tyłem, jako pierwszego ćwiczenia. Następnie możesz wypróbować swoje pierwsze proste skoki, poręcze i boxy.
Nasza rada: Jazdę na switch najlepiej ćwiczyć na płaskim stoku z wystarczającą ilością miejsca. Podczas inicjowania skrętu do tyłu należy patrzeć przez ramię w kierunku jazdy. Jeśli chcesz przeskoczyć kicker w snowparku, spróbuj najpierw prostego skoku, tj. prostego skoku w lekkim przysiadzie. Pozostań wyśrodkowany nad nartą. Pierwsze obroty najlepiej wykonywać na niewielkich wzniesieniach - podczas skoku należy obrócić górną część ciała i skupić wzrok na punkcie lądowania. Nogi podążają za rotacją górnej części ciała. Jako ćwiczenie wprowadzające do ślizgania się, po prostu przejedź prosto przez szeroki box w snowparku. Nie przechylaj się! Następnie możesz spróbować wskoczyć na skrzynię z obrotem o 90 stopni. Pozostań wyśrodkowany i z szeroko rozstawionymi nogami. Zawsze wcześniej sprawdź, czy powierzchnia boxu nie jest nierówna.
Jeśli jesteś w stanie bezproblemowo opanować jazdę po muldach, to znaczy, że opanowałeś najwyższą dyscyplinę w narciarstwie alpejskim. Aby to zrobić, powinieneś już dobrze opanować technikę krótkiego skrętu (patrz punkt 1).
Nasza rada: Pomiędzy dwoma muldami zawsze znajduje się tak zwany grzebień. Gdy tylko dotrzesz do szczytu tej fali, podciągnij kolana, obróć czubki nart w dół i zsuń się w dolinę fali. Trzymaj nogi blisko siebie. Eksperci nazywają to również "techniką wyrównywania". Jako ćwiczenie wprowadzające, poszukaj tak zwanego "grzbietu dachu" na krawędzi stoku. Na tych wybojach można bardzo dobrze przećwiczyć tę technikę balansowania.
Pochylenie do tyłu, pochylenie do wewnątrz, rotacja: to prawdopodobnie najczęstsze błędy w jeździe na nartach, których można uniknąć dzięki kilku prostym sztuczkom.
Nasza rada: Jeśli podczas jazdy na nartach stale odczuwasz pieczenie w piętach i udach, być może jeździsz na nartach w pozycji odchylonej do tyłu. Przechyl górną część ciała lekko do przodu i dociśnij golenie do buta narciarskiego. Możesz to przećwiczyć, na przykład trzymając ręce jak najbardziej poziomo przed ciałem podczas zjazdu. Jeśli przechylasz górną część ciała do wewnątrz podczas pokonywania zakrętów, jesteś w "pozycji wewnętrznej". Wyobraź sobie, że w każdym zakręcie musisz nacisnąć duży czerwony przycisk po zewnętrznej stronie zakrętu. Dzięki temu górna część ciała będzie zawsze znajdować się nad dolną nartą. Niektórzy narciarze rozpoczynają skręt obracając górną część ciała. Aby uniknąć tej rotacji, trzymaj ramię z przodu po wewnętrznej stronie skrętu.
Jazda w głębokim śniegu jest jak jazda na wacie. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci w pełni cieszyć się tym lekkim, unoszącym się w powietrzu uczuciem.
Nasza rada: Ponieważ podłoże jest tutaj bardzo miękkie w przeciwieństwie do stoku, podczas jazdy w głębokim śniegu trzeba pokonać nieco większy opór przy skręcaniu. Aby rozpocząć, jedź na nartach na wprost po płaskim stoku w głębokim śniegu, lekko ugnij i wyprostuj kolana. Czy czujesz, jak narty schodzą w dół i podnoszą się ponownie? Jest to dokładnie ten sam ruch, którego używasz do wykonania skrętu w głębokim śniegu. Następnie, oprócz tego ćwiczenia, wykonuj lekkie zmiany kierunku w lewo i w prawo, zawsze rytmicznie. Unikaj przewracania się do tyłu! Szerokie narty do jazdy w puchu ułatwiają jazdę w głębokim śniegu. Nigdy nie jeździj sam, tylko z odpowiednim sprzętem i wiedzą na temat lawin w głębokim śniegu z dala od zabezpieczonych stoków.
Zanim wyruszysz poza zabezpieczone trasy narciarskie, zdecydowanie powinieneś wziąć pod uwagę poniższe wskazówki.
Nasza rada: Wcześnie rano, przed wyruszeniem w góry, raport lawinowy powinien być pierwszą rzeczą, którą przeczytasz. Potrzebujesz również odpowiedniego sprzętu lawinowego: nadajnika lawinowego (zawsze noś go przy sobie), łopaty lawinowej, sondy lawinowej i apteczki w plecaku, a także telefonu komórkowego do połączeń alarmowych. Jeśli to możliwe, należy używać plecaka z poduszką powietrzną. Poza sprzętem, jeszcze jedna rzecz jest niezbędna: nigdy nie wybieraj się sam poza trasę! Nawet drobny uraz może spowodować poważne problemy, jeśli podróżujesz sam. Przed zejściem ze stoku należy zawsze przeprowadzić wzajemną kontrolę nadajników lawinowych. Nawet najlepszy sprzęt jest przydatny tylko wtedy, gdy ćwiczy się jego używanie. Najlepiej jest uczestniczyć w kursie lawinowym raz w roku. Podczas urlopu narciarskiego zalecamy zabranie przewodnika lub instruktora narciarstwa. Jako miejscowi, mogą oni najlepiej ocenić sytuację śniegową i pokazać najpiękniejsze stoki w puchu bez większego ryzyka.
Mamy nadzieję, że spodoba ci się wypróbowanie naszych wskazówek dotyczących techniki jazdy! Oto przegląd wszystkich filmów: