Dla wielu Wielki Post to czas wewn臋trznego oczyszczenia i odpoczynku od nadmiaru. 40 dni bez mi臋sa, alkoholu i s艂odyczy rozpoczyna si臋 postn膮 zup膮 w 艢rod臋 Popielcow膮. Organizacje lubi膮 zaprasza膰 ludzi na takie proste dania, aby zbiera膰 datki.
Pod koniec Wielkiego Postu, w Wielki Czwartek, w menu pojawia si臋 wszystko, co zielone. Sa艂atki, m艂ode warzywa, zio艂a, w skr贸cie: wszystko, co zaczyna ponownie kie艂kowa膰 wiosn膮, trafia na st贸艂.
Dwa dni p贸藕niej ludzie zn贸w jedz膮 bardziej obficie. W zale偶no艣ci od miejsca zamieszkania, wieczorem w Wielk膮 Sobot臋 lub rano w Niedziel臋 Wielkanocn膮 mo偶na wreszcie zn贸w je艣膰 do syta. Szynka wielkanocna ze 艣wie偶ym chrzanem, kie艂basy, warkocze wielkanocne i oczywi艣cie pisanki smakuj膮 jeszcze lepiej.
Niedziela Palmowa jest pocz膮tkiem obchod贸w Wielkanocy, a ci, kt贸rzy budz膮 si臋 z samego rana, ciesz膮 si臋 radosnym zwyczajem. Ostatni膮 budz膮c膮 si臋 osob臋 mog膮 nazwa膰 "Palmesel". Jednak sadzenie - jak m贸wi膮 w Tyrolu - jest zwykle od razu zapominane, poniewa偶 dominuje oczekiwanie na procesj臋.
Podczas procesji dziewcz臋ta tradycyjnie nios膮 krzew palmowy, a ch艂opcy palm臋, kt贸ra jest wykonana z ga艂膮zek oliwnych i palmowych kotk贸w oraz ozdobiona kolorowymi wst膮偶kami i s艂odkimi preclami. W Thaur drewniany Chrystus jest ci膮gni臋ty po wiejskich drogach na osio艂ku, podczas gdy w Imst odbywa si臋 konkurs na najd艂u偶sz膮 palm臋. Tyczki mog膮 mie膰 nawet 35 metr贸w d艂ugo艣ci i dlatego musi je nie艣膰 nawet 30 ch艂opc贸w. Krzewy palmowe i listwy s膮 po艣wi臋cane, a nast臋pnie starannie przechowywane. Maj膮 one chroni膰 dom i gospodarstwo przed piorunami i ogniem przez ca艂y rok.
Je艣li kiedykolwiek by艂e艣 w Tyrolu podczas Wielkiego Tygodnia, by膰 mo偶e widzia艂e艣 dzieci z drewnianymi "grzechotkami" i zastanawia艂e艣 si臋 nad skrzypieniem tych instrument贸w. Zast臋puj膮 one dzwony ko艣cielne, kt贸rych nie wolno bi膰 podczas mszy w Wielki Czwartek i Wielki Pi膮tek. Dopiero uroczysto艣膰 Zmartwychwstania Pa艅skiego w Wielk膮 Sobot臋 ko艅czy okres ciszy, kiedy to po艣wi臋ca si臋 r贸wnie偶 ogie艅, wod臋 chrzcieln膮 i oleje 艣wi臋te. Od 2015 roku zwyczaj dzwonienia zosta艂 oficjalnie uznany przez UNESCO za "niematerialne dziedzictwo kulturowe".
W Tyrolu Wielkanoc i Dzie艅 Wszystkich 艢wi臋tych to daty, w kt贸rych rodzice chrzestni - nazywani Get i Goti, Te铆t i Touta lub God i Godn, w zale偶no艣ci od regionu - wr臋czaj膮 prezenty swoim chrze艣niakom. Prezenty te cz臋sto obejmuj膮 warkocz wielkanocny wykonany z ciasta dro偶d偶owego lub baranka wielkanocnego wykonanego z ciasta biszkoptowego, kt贸re s膮 pieczone w Wielk膮 Sobot臋 i s艂odz膮 niedzielne 艣niadanie. Ich kszta艂ty maj膮 znaczenie religijne.
Dlaczego pisanki s膮 kolorowe? Jedna z wielu teorii: Powodem jest ich okres przydatno艣ci do spo偶ycia. Wszystkie jajka, kt贸rych nie wolno by艂o je艣膰 podczas Wielkiego Postu, by艂y gotowane na twardo i barwione etapami. W ten spos贸b ludzie wiedzieli, kt贸re z nich nale偶y zje艣膰 w pierwszej kolejno艣ci. Artystyczna swoboda w barwieniu jajek pojawi艂a si臋 dopiero wraz z wynalezieniem lod贸wki. Tyrolskie rodziny zbiera艂y si臋 wok贸艂 kuchenki i kuchennego sto艂u, zanurzaj膮c jajka w k膮pieli barwi膮cej lub maluj膮c je p臋dzlami i akwarelami. W noc Niedzieli Wielkanocnej ma艂e dzie艂a sztuki s膮 nast臋pnie ukrywane w domu i ogrodzie dla dzieci - wraz ze s艂odyczami i drobnymi upominkami.
W grze "dziobanie jajek" dwie pisanki s膮 rozbijane na czubku kr贸tkim, mocnym uderzeniem w bezpo艣rednim pojedynku. Rozbite jajko musi zosta膰 przekazane zwyci臋zcy. Jest kilku prawdziwych ekspert贸w w tej dziedzinie i je艣li chcesz mie膰 szans臋, musisz przestrzega膰 trzech najwa偶niejszych podstawowych zasad:
Jako symbol zmartwychwstania Chrystusa, w niekt贸rych regionach Tyrolu wieczorem w Wielk膮 Sobot臋 rozpalane s膮 du偶e ogniska wielkanocne. Jedna z teorii g艂osi, 偶e zwyczaj ten wywodzi si臋 z poga艅skich ognisk wiosennych. Zw艂aszcza w Zillertal ogniska rozpalane z sadzonek drzew i krzew贸w s膮 integraln膮 cz臋艣ci膮 obchod贸w Wielkanocy - o ile pozwala na to pogoda. Przy suchej pogodzie ogniska s膮 zabronione ze wzgl臋du na ryzyko po偶aru.
Sprz膮tanie wielkanocne ma bardziej przyziemny cel: po d艂ugiej zimie dom jest sprz膮tany od g贸ry do do艂u, aby wszystko l艣ni艂o w wiosennym s艂o艅cu na czas Wielkanocy.
Mieszka艅cy Tyrolu maj膮 wyra藕ne zami艂owanie do dekorowania swoich grob贸w. Zwyczaj ten si臋ga XVII wieku i mia艂 symbolizowa膰 艣mier膰 i zmartwychwstanie Chrystusa dla ludzi ko艣cio艂a - kt贸rzy cz臋sto nie potrafili czyta膰 ani pisa膰. Groby s膮 zwykle dekorowane kolorowymi szklanymi kulami wype艂nionymi wod膮 i pod艣wietlane. W Breitenwang, Lienz, Nauders czy Patsch 艣wi臋te groby s膮 tradycyjnie budowane, sk艂adaj膮c si臋 z t艂a, zas艂on i figur. W innych miejscach na obrusach u偶ywanych do nakrycia o艂tarza maluje si臋 sceny z M臋ki Pa艅skiej, a w jeszcze innych ustawia si臋 szopki wielkopostne, b臋d膮ce wielkanocn膮 wersj膮 szopki bo偶onarodzeniowej. Szczeg贸lnie pi臋kna jest mechaniczna szopka w Telfs-Moritzen, kt贸ra jest zintegrowana z Grobem Pa艅skim.
Co mo偶e by膰 lepszego po tym ca艂ym dobrym jedzeniu w weekend ni偶 膰wiczenia na 艣wie偶ym powietrzu? Jak dobrze, 偶e Tyrol ma nawet sw贸j w艂asny zwyczaj: Emausgang w poranek Poniedzia艂ku Wielkanocnego. Przypomina on podr贸偶 uczni贸w do Emaus, podczas kt贸rej Jezus do艂膮czy艂 do nich nierozpoznany po zmartwychwstaniu. Czasami ludzie modl膮 si臋 i 艣piewaj膮, ale wielu po prostu cieszy si臋 d艂ugim spacerem w wiosennym s艂o艅cu.