Warto wiedzieć

Scenic Rides: Przewodnik po najlepszych wycieczkach autobusowych i kolejowych w Tyrolu

Po Tyrolu bardzo łatwo poruszać się autobusem lub pociągiem: Niewiele miejsc na świecie może równać się z Sercem Alp, jeśli chodzi o pomysłowość w przemieszczaniu się po pięknych dolinach i górach. Co najlepsze, podczas jazdy tramwajami, autobusami i pociągami będziesz spotykać się z mieszkańcami i innymi turystami. Zapraszamy na przejażdżkę jednym z tyrolskich systemów transportu publicznego przez piękne doliny, lasy i surowe tereny. Witamy na pokładzie!

Przejażdżka tramwajem nr 6 z Innsbrucka do Igls

Aby połączyć stolicę Tyrolu Innsbruck i dawne uzdrowisko klimatyczne Igls, budowniczowie kolei z 1900 roku zbudowali tory, które wiły się przez las na wysokości ponad 280 metrów. Tramwaj nr 6 jest trafnie nazywany przez miejscowych "tramwajem leśnym". Z przystanku "Bergisel" przy bazylice Wilten, wybierz się w malowniczą podróż przez bujne lasy sosnowe, obok zamku Ambras i przez zieloną okolicę do Igls. Po dotarciu na miejsce warto wybrać się na piękny spacer z Igls nad jezioro Lansersee, gdzie można zjeść posiłek w restauracji nad jeziorem lub wziąć orzeźwiającą kąpiel w gorący letni dzień. Ponownie wsiądź do zabytkowego tramwaju na przystanku "Lanser See", który znajduje się w odległości kilku minut spacerem od jeziora, i wróć do Innsbrucka.

Wijący się i skręcający w dolinę Stubaital tramwaj STB

W Innsbrucku wejdź na pokład tramwaju STB Stubaitalbahn, jadącego do Fulpmes, aby odbyć niezapomnianą podróż do malowniczej Doliny Stubai. Opuścisz tętniącą życiem stolicę Tyrolu w kierunku przełęczy Brenner i wkrótce tramwaj zacznie się wspinać. Stopnie nachylenia są poważne, podobnie jak miejscami krzywizny. Linia obsługuje małe społeczności w dolinie Wipptal, takie jak Natters i Mutters, a następnie wjeżdża do doliny Stubai. Na trasie przebiega również przez gęste lasy i znajduje się kilka wysokich zakrzywionych wiaduktów. Przygotuj aparat fotograficzny na zapierające dech w piersiach widoki na skocznię narciarską Bergisel, surowy kanion Sillschlucht, wyniosły most Europabrücke i wspaniały szczyt Serles. Jelenie i bydło często pasą się po stronie linii kolejowej i są na tyle przyzwyczajone do odwiedzających w okolicy, że zwykle leniwie spoglądają na ciebie, gdy robisz zdjęcie. Górska idylla w najlepszym wydaniu.

Jazda pociągiem z Innsbrucka do Seefeld przez Martinswand

Innsbruck leży na wysokości 550 metrów, a Seefeld na 1200 metrach. Tak więc kolej łącząca Innsbruck i Seefeld musi pokonać 650 metrów przewyższenia na swojej 20-kilometrowej trasie. Najbardziej niezwykłą rzeczą na trasie kolei Mittenwald jest długi odcinek z wieloma tunelami wzdłuż krawędzi Martinswand (Martin's Wall), prostopadłej ściany skalnej, w tym przejście prawie 2-kilometrowego tunelu Martinswand przez ścianę skalną. Spektakularna kolej Mittenwaldbahn łączy Innsbruck z Seefeld i prowadzi dalej na zachód przez przełęcz Scharnitz i granicę austriacko-niemiecką do Garmisch-Partenkirchen i Monachium. Jazda pociągiem na takiej trasie to ekscytujące doświadczenie. Długa wspinaczka do Seefeld z dużymi nachyleniami i 200-metrowymi zakrętami, przebłyski rwących potoków daleko w dole oraz częste wiadukty i tunele - które, z wyjątkiem ciemności i kapania z dachu, nie są nieprzyjemne w dzisiejszych czasach pracy elektrycznej - sprawiają, że podróż jest pełna wrażeń. Jeśli chcesz zrobić zdjęcie spektakularnego widoku na dolinę Innu, nie wahaj się, w przeciwnym razie znajdziesz się w kolejnym ciemnym tunelu. Patrząc w górę, zobaczysz postrzępione klify i twarze, patrząc w dół kaniony i rowy. Kolej Mittenwald podąża śmiałą trasą, zaplanowaną przez pionierskich inżynierów kolejowych i została otwarta ponad 100 lat temu. Wiele osób dojeżdżających do pracy codziennie podróżuje pociągiem z Seefeld do Innsbrucka, więc podczas tej pełnej przygód wycieczki kolejowej można spotkać się z mieszkańcami.

Podróż przez Timmelsjoch Col autobusem

Najwyżej położona międzynarodowa granica Austrii jest również najwyżej położoną utwardzoną drogą w kraju, otwartą dla pojazdów silnikowych. Spektakularny serpentynowy podjazd osiąga szczyt 2 509-metrowej przełęczy Timmelsjoch (zwanej po włosku Passo Rombo) i łączy dolinę Ötztal w austriackim Tyrolu z doliną Passeier we włoskiej prowincji Południowego Tyrolu. Po Col d'Agnel, Timmelsjoch jest drugą najwyżej położoną międzynarodową granicą w Europie. Latem jest łatwo dostępny transportem publicznym. Wysokoalpejska droga Timmelsjoch jest płatna, więc jadąc tam autobusem oszczędzasz na opłacie za przejazd i zostaniesz podwieziony na górę bez kłopotów z samodzielną jazdą serpentynami, dając ci czas na podziwianie widoków na wyrzeźbione lodowcem doliny, zniechęcające szczyty i odległe krystaliczne jeziora. Każdego roku Timml, jak jest pieszczotliwie nazywany przez miejscowych, wita tysiące kierowców rekreacyjnych, motocyklistów, rowerzystów i wszystkich innych spragnionych posmakowania historii i malowniczego piękna Tyrolu. Jeśli inspiruje Cię wspaniała przyroda, po prostu się rozejrzyj! Zatrzymaj się w Muzeum Przełęczy na szczycie Timmelsjoch Col, aby poznać historie barwnych postaci i wgląd w historię przełęczy. Pięknym spacerem w tej okolicy jest wycieczka w pętli do jeziora Kummersee, która zajmuje około 3 do 4 godzin. Skalne kopce na szczycie przełęczy, w odległości krótkiego spaceru od parkingu, są spektakularne i zdecydowanie warte odwiedzenia dla każdego, kto wybiera się w tę podróż; do tego spaceru nie są wymagane wytrzymałe buty.

Trasa autobusowa przez Hahntennjoch

Wyniosłe Alpy Lechtalskie słyną z ostrych grzbietów, poszarpanych szczytów i samotności, jaką oferuje ich surowy teren, tworząc dramatyczną scenerię o niezrównanym przepychu i pięknie. Budowa drogi w tym terenie jest wyzwaniem, podobnie jak jej utrzymanie. Droga jest zwykle otwarta do maja, ale latem często dochodzi do jej zamknięcia z powodu wiosennych burz śnieżnych i silnych burz. Droga na przełęczy jest podatna na lawiny, spadające skały i lawiny błotne. Niemniej jednak droga przez przełęcz Hahntennjoch jest ważnym szlakiem, ponieważ łączy górną dolinę rzeki Inn z tyrolską doliną Lechtal w miesiącach letnich. Wysokoalpejska droga prowadzi z Imst (Inntal) do Elmen (Lechtal) i jest popularna wśród motocyklistów i rowerzystów. Ponadto wzdłuż tej malowniczej trasy kursują autobusy. Jadąc z Imst, przejedziesz przez surową dolinę Salvesental, mijając jałowe skały, piargi i zarośla. Gdy zbliżasz się do szczytu, sceneria staje się coraz bardziej malownicza i urocza, z Maldon Alpine Pasture Hut i serowarnią po prawej stronie oraz pasącym się bydłem i niesamowitymi dzikimi kwiatami, jak okiem sięgnąć. Przełęcz ma świetne punkty dostępu dla turystów, takie jak malownicza wędrówka do Anhalter Hut. 1,5-godzinny spacer ukazuje ten nieziemski krajobraz w całej okazałości, a szlak prowadzi przez pola kwiatowe i obok grzmiących wodospadów. Jest to jedno z najlepszych miejsc w Tyrolu do oglądania wiosennych kwiatów! Ze schroniska Anhalter Hütte można wrócić do przełęczy lub zejść do Bschlabs wzdłuż doliny Plötzigtal, gdzie można złapać autobus powrotny. Bschlabs, Boden i Pfafflar nie są słowami, które łatwo schodzą z języka, ale w tych maleńkich wioskach doliny Bschlabertal czynnik wow znacznie przewyższa czynnik "ow"; na tym odległym pustkowiu czekają wspaniałe krajobrazy, a trzy wioski w pudełku czekolady liczą łącznie nie więcej niż 130 mieszkańców. Zabytkowe drewniane domy, które są typowe dla Pfafflar, są zbudowane z okrągłych pni drzew; niektóre z nich pochodzą z XIII wieku.

Od stacji kolejowej Jenbach do jeziora Achensee

Małe miasteczko Jenbach samo w sobie nie jest szczególnie spektakularne, ale jego stacja kolejowa jest prawdziwym klejnotem dla miłośników kolei, ponieważ ma dumne wyróżnienie posiadania jednego z bardzo rzadkich torów o potrójnym rozstawie na świecie. Jenbach to miejsce, w którym spotykają się trzej różni przewoźnicy korzystający z trzech różnych silników trakcyjnych i trzech różnych rozstawów torów: Achensee Cog Railway z linią o rozstawie metrowym (1000 mm), Austrian Railways z linią o standardowym rozstawie (1435 mm) i Zillertal Train z wąskim rozstawem (760 mm). Tak więc linie biegnące tutaj są dla standardowego i dwóch różnych wąskotorowych taborów, dzięki czemu Jenbach jest idealnym miejscem na dwie naprawdę niezapomniane, historyczne przygody z przejażdżką pociągiem. Jenbach jest również dobrze położony w międzynarodowej sieci kolejowej, więc dotarcie tutaj jest łatwe dzięki regularnym połączeniom kolejowym z Innsbrucku i większości głównych miast europejskich.

Kolej zębata Achensee to 7-kilometrowa kolej o metrowym rozstawie torów, biegnąca między Jenbach i Seespitz. Na swojej długości pokonuje około 440 metrów przewyższenia, a bardziej strome odcinki wykorzystują system zębatek Riggenbach. Pod kołami i pomiędzy nimi znajduje się gigantyczna przekładnia - trzecia szyna - używana przez pociąg do pokonywania stromych wzniesień. Jest to najstarsza kolej zębata w Europie, która nadal jest napędzana parą i nadal zapewnia poczucie przygody i historii, przewożąc pasażerów ze stacji kolejowej w Jenbach na wzgórze do malowniczego jeziora Achensee. Przeżyj przygodę podróżując opalaną węglem, napędzaną parą lokomotywą i ciesz się Tyrolem w najlepszym wydaniu... oszałamiającą scenerią i majestatycznymi szczytami, a wszystko to z widoku historycznego wagonu pasażerskiego z 1880 roku, zwanego Theodor, Hermann, Georg lub Hannah. Przeżyj historię z widokami i dźwiękami z przeszłości podczas naprawdę spektakularnej 30-minutowej podróży na pokładzie wąskotorowej kolei zębatej Achensee. W Seespitz nad brzegiem jeziora Achensee możesz kontynuować niezapomnianą podróż łodzią floty jeziora Achensee. Przy dobrej pogodzie zaleca się popłynięcie łodzią do Gaisalm, gdzie znajduje się początek wspaniałego, częściowo nierównego i odsłoniętego szlaku, który biegnie wzdłuż brzegów jeziora Achensee do Achenkirch. Podróż powrotna do Seespitz odbędzie się raczej łodzią niż brzegiem. Malowniczy spacer z Gaisalm do Achenkirch zajmuje około 1,5 godziny. Ci, którzy zdecydują się na dłuższą wędrówkę, powinni opuścić łódź w Pertisau i przejść do Achenkirch przez Gaisalm. Szlak łączący Pertisau z Gaisalm jest mniej wymagający niż ten łączący Gaisalm z Achenkirch. Urocza 9-kilometrowa wędrówka zajmuje około 2,5 do 3 godzin (bez zatrzymywania się na lunch w Gaisalm).

Ze stacji kolejowej Jenbach do doliny Zillertal

Pociąg Zillertal Train kursuje między miastami Jenbach i Mayrhofen w dolinie Zillertal. Linia jest bardzo ceniona przez turystów, ale jest również dobrze wykorzystywana jako zwykły środek transportu przez mieszkańców. W ciepłych miesiącach letnich (od czerwca do października) zabytkowe lokomotywy parowe wraz z zabytkowym taborem werandowym obsługują specjalne pociągi skierowane do turystów dwa razy dziennie; zimą pociągi pasażerskie obsługują nowoczesne lokomotywy spalinowe i wagony kolejowe. Przepych minionej epoki czeka na Ciebie na pokładzie Crystal Car, jednego z najwspanialszych wagonów, jakie kiedykolwiek gościły na wąskotorowych torach, ozdobionego tysiącami błyszczących kryształów Swarovskiego. Wspaniałą jednodniową wycieczką dla rowerzystów jest przejażdżka wspaniałą ścieżką rowerową Zillertal Cycle Path. Płaski teren, łagodny przyrost wysokości i piękne krajobrazy sprawiają, że jest to idealna opcja dla rowerzystów rekreacyjnych i rodzin. Pojedź pociągiem Zillertal Train do Mayrhofen i podążaj wzdłuż rzeki Ziller w dół rzeki do Strass. Jeśli masz czas i energię, możesz kontynuować jazdę wzdłuż Inn Cycle Path do Jenbach. Doskonale oznakowana ścieżka rowerowa Zillertal Cycle Path mija jednak kilka stacji kolejowych w dolinie Zillertal, gdzie można wsiąść do historycznego pociągu Zillertal Train, aby skrócić podróż i wrócić do Jenbach, jeśli chcesz. Pociąg zapewnia bezpłatny transport rowerów, a sprzęt rowerowy można wypożyczyć na wszystkich stacjach kolejowych (rowery miejskie, rowery dziecięce, foteliki dziecięce i kaski).

Newsletter Tyrolu

Góry wzywają? Tak jak nasz newsletter!

W naszym cotygodniowym biuletynie ujawniamy najlepsze wskazówki dotyczące wakacji w Tyrolu.